Orientácia na web stránke
Použiteľnosť www stránky
Miera použiteľnosti www stránky určuje, ako dlho trvá návštevníkovi, kým sa dokáže na web stránke zorientovať, je schopný ju ovládať a má z jej používania istý osoh, zážitok.
WWW stránky sú úspešné a použiteľné, ak (aj s pomocou web designu) na nich dokáže návštevník uskutočniť konverznú akciu a z www stránky predčasne neodíde.
Podľa Jacoba Nielsena, uznávaného odborníka na problematiku použiteľnosti www stránok, musia byť pri tvorbe web stránky dosiahnuté nasledovné ciele:
- nový návštevník web rýchlo pochopí a je schopný ho používať,
- návštevník robí minimum závažných chýb a z každej z nich sa rýchlo spamätá,
- návštevník je schopný rýchlo dosahovať svoj cieľ na webe, ktorý pozná,
- návštevník má z používania webu príjemný zážitok,
- návštevník si zapamätá štruktúru a ovládanie webu, znovu si ho rýchlo vybaví pri opakovanej návšteve
Jakob Nielsen napríklad uvádza, že zvýšenie investícií do zlepšenia použiteľnosti www stránky o 10%, približne zdvojnásobuje návštevnosť web stránky a aj efektívnosť komunikácie.
Www stránky so zameraním na elektronický obchod deklarujú vzťah použiteľnosť - návštevnosť ako ľahšie viditeľný vo zvyšovaní príjmov za predaj tovaru a služieb.
Zdroj: NIELSEN, J.: Return on Investment for Usability. Alertbox 2003 http://www.useit.com/alertbox/20030107.html