Reklama vo vyhľadávačoch

SEM - Search Engine MarketingSearch Engine Marketing

Internetová reklama vo vyhľadávačoch (SEM - Search Engine Marketing) alebo aj marketing vo vyhľadávačoch je jednou z najefektívnejších možností propagácie svojho webu na internete. 

Fakty o internetových vyhľadávačoch:

Fulltextovými vyhľadávačmi sú napríklad: Yahoo!, Google, Bing, AltaVista, MSN, Seznam, Jyxo, Zoohoo.
Marketing vo fulltextových vyhľadávačoch (SEM) rýchlo a efektívne naštartuje návštevnosť vášho webu.

Aké sú výhody internetovej reklamy vo vyhľadávačoch:

  • Kampaň spustíte prakticky okamžite po zaplatení kreditu.
  • Možnosť nastavenia denných limitov.
  • Presné cielenie a prehľad o výdavkoch za kampaň.
  • Vysoko efektívne z hľadiska cena-výkon.
  • Prostredníctvom automatizovaných kampaní sa vaše inzeráty zobrazujú len relevantným používateľom, ktorí naozaj majú záujem o vaše služby či produkty.
  • Platíte len za kliknutie, nie za zobrazenie.

Nevýhody reklamy vo vyhľadávačoch:

  • Pri veľmi konkurenčných slovách počítajte s vysokou cenou za klik.
  • Pre začiatočníka môže byť primárne nastavenie komplikované, resp. zdĺhavejšie.
  • Obmedzenie počtu znakov pri tvorbe reklamného textu.

 

 Rozlišujeme prirodzené a platené výsledky vyhľadávania.

  • Odporúča sa kombinovať SEO a PPC, nakoľko sú to dva najstabilnejšie prvky v marketingovej stratégii. Hoci by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že sú diametrálne odlišné, sú späté viac, ako si myslíte. SEO pre PPC využijete napr. v rámci definície štruktúry vyhľadávacích kampaní, pri zisťovaní najlepších vstupných stránok alebo pri tvorbe podporných webov. PPC má taktiež význam pre SEO, napr. pri A/B testovaní snippetov s cieľom získať čo najvyššiu mieru preklikov, pri zisťovaní konverzných kľúčových slov alebo zisťovaní vhodných webov pre linkbuilding.
  • Veľa štatistík hovorí o tom, že ľudia nerozlišujú, či klikajú na platené, alebo neplatené výsledky. 
  • V platenej reklame je cieľom dostať sa na čo najvyššie pozície. 

 

Prirodzené výsledky vyhľadávania: 

  • Dôležité je mať stránku prístupnú pre vyhľadávače (použitie technológie XHTML a CSS, neodporúča sa použitie rámcov a tabuliek).
  • Potom nasleduje ďalšia fáza optimalizácie pre vyhľadávače – SEO (Search Engine Optimization). Aké možnosti SEO pre e-shop a web ponúkajú redakčné systémy? 
  • Optimalizujte stránku na kľúčové slová: uveďte ich na titulnej stránke, zahrňte ich do nadpisov stránky, popisov, do hypertextových odkazov.
  • Odporúča sa zahrnúť kľúčové slová do URL adries. URL adresy by mali byť intuitívne, v tvare napr. www.firma.sk/produkty-a-sluzby a nie v tvare http://www.sksi.sk/buxus/generate_page.php?page_id=1
  • Zistite, koľko web stránok odkazuje na váš web. Čím viac spätných odkazov ide na váš web, tým je populárnejší pre vyhľadávače a umiestni sa vyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Dbajte na to, aby na váš web odkazovali tematicky podobné weby. Venujte sa budovaniu backlinkov (spätných odkazov). Pri výmenách odkazov si dajte pozor, aby mali partnerské weby PageRank rovnaký ako váš web, alebo vyšší.

 

 

Internetová reklama v katalógoch

 

Platené výsledky vyhľadávania, napr: 

  • Sponzorované výsledky vyhľadávania ( napr. v Google v stĺpci vpravo, nad a pod organickými výsledkami vyhľadávania)
  • Platená inklúzia odkazu medzi prirodzené výsledky vyhľadávania
  • Kontextová reklama
  • Lokálne vyhľadávanie

 

Väčšinou sa platí za kliknutie (pay per click – PPC). Odtiaľ potom názov PPC systémy, ktoré ponúkajú platenú reklamu vo vyhľadávačoch v horeuvedených formách – Google Ads, Facebook Ads, Criteo, Overture (Yahoo!), Yahoo! Content Match.

Pri nastavovaní PPC reklamy je dôležitým faktorom čas. Je potrebné rátať s tým, že nakonfigurované reklamné odkazy bude potrebné podľa výsledok ešte optimalizovať tak, aby ich výkonnosť bola na požadovanej úrovni. Toto ladenie PPC reklamy trvá aj niekoľko mesiacov a je pre začiatočníka pomerne náročné. Ak aj využijete služby profesionálnej marketingovej agentúry, je dobré rozumieť aspoň základom, aby ste si efektivitu nastavenia vedeli kedykoľvek skontrolovať. 

Na Slovensku a v ČR tento spôsob propagácie pozná zatiaľ málo firiem, neexistuje konkurencia na kľúčové slová, ceny za kliknutie sú minimálne. V anglicky hovoriacich krajinách sú ceny za kliknutie na niektoré slová aj 4 či viac USD, napriek tomu zahraničné firmy investujú nemalé sumy peňazí práve do tejto formy propagácie.

 Na Slovensku, ČR a v Maďarsku je známy systém eTarget, ponúka kontextovú reklamu a sponzorované výsledky vyhľadávania.

 

<< späť na internetová reklama

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti